Zwolnij, bo się przejedziesz – rusza ogólnopolska kampania społeczna o jeździe z nadmierną prędkością. Ambasadorem aktor Dawid Ogrodnik
04.03.2025
Pośpiech oraz przekonanie o własnych umiejętnościach, połączone z pewnością dotyczącą technicznych możliwości samochodu to najczęstsze powody przekraczania prędkości przez polskich kierowców. Na problem zbyt szybkiej jazdy zwraca uwagę rozpoczęta właśnie ogólnopolska kampania społeczna „Zwolnij, bo się przejedziesz”, realizowana przez działającą w Ministerstwie Infrastruktury Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
Działania edukacyjne to jeden z filarów starań rządu o poprawę bezpieczeństwa na drogach. Równolegle wprowadzimy zmiany w przepisach, które przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Opracowany w MI projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw zakłada szereg zmian, takich jak m.in. wprowadzenie możliwości kierowania samochodami osobowymi przez osoby, które osiągnęły wiek 17 lat, rzeczywiste wdrożenie okresu próbnego dla młodych stażem kierowców, a także cofnięcie uprawnień na 5 lat dla kierowców łamiących zakaz jazdy samochodem w okresie zatrzymanego prawa jazdy. Z danych Policji wynika, że aż niemal 80 proc. wypadków skutkujących ofiarami śmiertelnymi i rannymi wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych, zazwyczaj dzieje się to przy dobrych warunkach atmosferycznych, na prostych odcinkach dróg. Główną przyczyną tych tragicznych w skutkach sytuacji są niewłaściwe zachowania kierowców – dlatego projekt ustawy obejmuje zatrzymywanie prawa jazdy za przekroczenie prędkością o więcej niż 50 km/h także poza obszarem zabudowanym, na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych. Aby ograniczyć skalę niebezpiecznych zachowań na drodze zaproponowaliśmy ponadto, aby punkty karne można było redukować jedynie za wykroczenia o mniejszej wadze.
Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik wyjaśnia, że kampania będzie inspirować kierowców do zmiany postaw i ryzykownych zachowań, bo nazywa je i pokazuje, w jakich okolicznościach następują.
Hasło kampanii „Zwolnij, bo się przejedziesz” ma skłaniać do refleksji. Pozwala opowiedzieć się po stronie korzyści wynikających z bezpiecznej jazdy, dlatego bohater kampanii, grany przez znanego aktora Dawida Ogrodnika, jest uosobieniem najlepszego kolegi, który nie gani, nie karci, a po prostu podpowiada, że warto zwolnić, gdy jedziemy samochodem.